Ο Έλληνας ζωγράφος του Καπιτωλίου – ο «Μιχαήλ Άγγελος των Η.Π.Α.».

Από το βράδυ της Τετάρτης μέχρι σήμερα, όλοι είδαμε στις οθόνες τις απίστευτες εικόνες στο Καπιτώλιο και τους βανδαλισμούς. Λίγοι όμως γνωρίζουμε ότι δημιουργός των καταπληκτικών τοιχογραφιών είναι ένας σπουδαίος ‘Ελληνας της διασποράς ,ο ζωγράφος Κωνσταντίνος Μπρουμίδης ( 1805-1880) Ήταν γιος του Σταύρου Μπρουμίδη από τα Φιλιατρά, ο οποίος έφυγε για την Ιταλία πριν ή λίγο μετά τα Ορλωφικά( 1770) για να αποφύγει τους διωγμούς των Τούρκων και της Ιταλίδας Anna Bionchini.

Ο Κωσνατντίνος Μπρουμίδης γεννήθηκε στη Ρώμη το 1806,σε μικρή ηλικία έδειξε το σπάνιο ταλέντο του στη ζωγραφική, μαθήτευσε δίπλα σε διακεκριμένους ζωγράφους και το 1852 μετανάστευσε στις ΗΠΑ, όπου ξεκίνησε να ζωγραφίζει εικόνες σε εκκλησίες.

Επί 25 ολόκληρα χρόνια φιλοτέχνησε τον εσωτερικό χώρο της Ροτόντας του Αμερικανικού Καπιτωλίου, με σπουδαιότερο έργο του την «Αποθέωση του Ουάσιγκτον», το οποίο φιλοτεχνήθηκε αμέσως μετά τον Αμερικανικό Εμφύλιο.

Το συγκεκριμένο έργο είναι εμπνευσμένο από την ελληνική μυθολογία και ο Ουάσιγκτον απεικονίζεται σαν θεός στον ουρανό, ντυμένος με μοβ ένδυμα. Δεξιά και αριστερά του στέκονται οι θεές Νίκη και Ελευθερία, ενώ περιτριγυρίζεται από φιγούρες όπως η Θεά Αθηνά, που συμβολίζει τη σοφία και ο Θεός Ήφαιστος, που εκπροσωπούσε την ακμάζουσα βιομηχανική παραγωγή.

Στον θόλο του Καπιτωλίου έχει, επίσης, ζωγραφίσει τη θεά Αθηνά να συζητάει με τον Βενιαμίν Φραγκλίνο, τον εφευρέτη του τηλεγράφου Μορς και τον Φούλτον, εφευρέτη του πρώτου ατμόπλοιου, σε μια αλληγορία τέχνης και γραμμάτων. Συνολικά, τοιχογράφησε πάνω από 1.500 τ.μ.

Παρά το μεγάλο ενδιαφέρον και την απήχηση που απολαμβάνει σήμερα το όνομά του ο Μπρουμίδης παρέμεινε εν πολλοίς άγνωστος και ξεχασμένος.

Η επίσημη ξεναγός του Καπιτωλίου (Myrtle Cheney Murdock) ήταν αυτή που επιδόθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1950 σε μια γιγαντιαία εκστρατεία για την αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος γύρω από τον Μπρουμίδη. Πέθανε πάμφτωχος και ακόμη και ο τάφος του παρέμεινε για 72 χρόνια ανεύρετος μέχρι που ” ανακαλύφθηκε” το 1952.

Στον επικήδειο λόγο του ο Γερουσιαστής Voorhees, την 24η Φεβρουαρίου του 1880, μεταξύ των άλλων αναφέρει: «Σχεδόν, περισσότερο του ενός τετάρτου του αιώνα, επέρασε ανάμεσα σ’ αυτούς τους τοίχους, από το υπόγειο μέχρι τον θόλο, αφήνοντας δημιουργίες αθάνατης ομορφιάς, οπουδήποτε ακούμπαγε το χέρι του»